de kapoentjes
  


andere foto's en verslagjes


Ons huisje


wie wat waar?


over spelletjes























af

Spelletjes; voorstel tot spelindeling

Meestal vind je lange lijsten van echte eigenschappen en andere zaken door elkaar.

Ook bij het Vlaams spellenarchief hebben ze hier veelvuldig over nagedacht, en hebben ze een duidelijk systeem om een spel te beschrijven, maar het is weer een lange lijst van 35 puntjes (bij mijn weten niet geïmplementeerd op de website). Bijzonder geschikt voor de kenners van de lijst, maar leken krijgen mijn inziens zelden een spel met al zijn puntjes op een rij.

Op basis van die lijst heb ik voortgebouwd, maar vooral opgedeeld en aangevuld ter ‘eenvoudige’, maar vooral overzichtelijke implementering in een database. Ik start van 4 hoofdgroepen met onderverdelingen (en nog één subonderdeel om het juiste thema aan te geven bij themaspellen).

Mijn voorstel tot spelindeling:

Fysische eigenschap(pen) Speltype vereisten/speelwijze In een sfeer van…
bordspel kwis tactiek ambiance
dobbelspel abstract strategie fantasie
kaartspel thematisch   inzicht party
aanleg aan bestaande structuur   avontuur geheugen cocktail
puzzel   detective kennis hilariteit
actie (de handeling is het spel)   oorlog concentratie humor
miniatuur figuren   race deductievermogen erotiek
rollenspel   conflict bluffen ontspanning
(op)bouwspel   simulatie gokken gezelligheid
Mechanisch/wetmatig spel(bord)   maffia diplomatie concentratie
    handel ruilen studie
    griezel verzamelen actie
    wilde westen samenwerking spanning
    horror creativiteit  
ook bruikbaar als reisspel   middeleeuwen behendigheid  
klassieker   mysterie snelheid / reflex  
    nautisch    
      geduld (aanleertijd)  
  didactisch   ervaring (ondervinding)  
       
  kinderspel      
  voor 18+    
       

 Van elke kolom zou men telkens één of meerdere eigenschappen moeten kunnen selecteren. Sommige keuzes sluiten theoretisch hun tegenpool wel uit (abstract tov thematisch), en andere keuzes maken selectie in andere kolommen onontbeerlijk (als het in een “studiesfeer” plaatsvindt, zal het wel didactisch zijn van speltype). Maar ik zou dat niet programma kundig implementeren, want “een spel kan alle kanten op, je weet maar nooit…”

 Sommige items staan los in de kolom vermeld. Dit ter opdeling omdat bepaalde eigenschappen vaak niet direct in het rijtje thuis horen maar dat het toch belangrijk is om bij eventuele zoekopdrachten deze eigenschap te kunnen filteren (schaak vereist geduld om het te leren). Of omdat het type echt los staat van de andere items. Bvb: een spel is een kwis, abstract of thematisch; maar het één het ander laten uitsluiten zou niet slim zijn, want wat te denken van een thematisch kwis. En ofwel een echt kinderspel, ofwel niet nader bepaald (niets aanklikken), ofwel voor volwassenen. Ook een reisspel is een fysisch kenmerk, maar dat staat eigenlijk los van het spel.

 Ik beschouw deze tabel niet als afgesloten. Er zullen zeker nog zaken ontbreken of uitgebouwd moeten worden. Of eventueel moeten een paar sfeer-items samengevoegd worden?

Alle opmerkingen kunnen bijdragen aan een betere opdeling, die in de toekomst misschien kan leiden tot een krachtige mogelijkheid tot sorteren en filteren in een database, als de juiste mensen het ook geprogrammeerd krijgen…

 Graag hoor ik dan ook de op- en aanmerkingen op deze indeling via mail: jan.courtois@pandora.be ; of misschien volgt u graag de discussie die ondertussen zal lopen via het algemeen forum van www.spellendoos.nl , zijnde http://213.160.207.33/www.spellendoos.nl/forum/  onder de rubriek “algemene discussie” met de titel “spelindeling”.


site created bij