de kapoentjes

wie wat waar?

over spelletjes

af

Ons reisje naar de Duitse Rijnvallei (juli 2003)

Marieke en Jan gaan graag op reis naar Duitsland. Eén reden voor die voorkeur wordt u nog wel duidelijk op deze pagina, en natuurlijk is de Rijnvallei ook gewoon een mooie streek, zoals u hopelijk ook zal kunnen beamen als u volgend verslagje gelezen hebt.

We zijn een lang weekend geweest; en vertrokken op zondag 28/7 om 6:30u. Tegen 9:00u checkten we in in ons hotel. En dan de tocht.

Dag 1 Konigswinter & omstreken
Dag 2 Petersberg en Bonn
Dag 3 Keulen & Aken
------ Varia

Dit jaar was ons oog gevallen op de streek rond Königswinter.
Wie Königswinter zegt, zegt meteen Drachenfels. Een ruïne op de top van een idillische berg met een prachtig uitzicht over de Rijn.

eentje naar links en eentje naar rechts genomen. En als men iets beter naar de rechtse kijkt, ziet men eerst Bonn liggen en verderop zelfs nog Keulen (die groepjes huizen met hoge gebouwen ertussen):

en de nodige bewijzen dat we daar stonden:

Die toch wel stijle berg is bereikbaar met een treintje met tandlat. Uiteraard vonden wij dat zowel voor te klimmen als voor te dalen absoluut niet nodig.

Ze durven nogal; voor een ritje naar boven - waar wij nota bene slechts 30minuten over gestapt hebben - durven die 8euro pp te vragen.
Neen, wij zien dan toch liever wat af met een stevige wandeling.

En die omgeving was prachtig!

Die dag hebben we verder doorgebracht met alle mogelijke dorpjes stroomopwaarts op de rechteroever van de Rijn te bezoeken.
Zo waren we eigenlijk al tot Linz gevorderd, maar er was ons al een dorpsfeest opgevallen aan de andere kant van de Rijn. Dus hebben wij de toch naar Koblenz maar gestaakt voor een overtochtje naar de andere kant.

Dat was een lange dag met véél stappen, dus 's avonds lagen we heel vroeg in ons bed.

maandag zijn we ook sportief begonnen met de beklimming van de Petersberg.

Een zwaar bewaakt regeringsgebouw op de top heeft ook een geweldig uitzicht.

Rechts ziet u dan waar we de vorige dag die foto's genomen hebben. Daar op die top staat die ruine waarbij je Marieke de dag ervoor hebt zien staan. Iets lager ligt dan een kasteel: de Drachenburg, waar we eigenlijk geen close-up foto's van getrokken hebben omdat we anders waren teruggekeerd dan verwacht.

Vervolgens hebben we ons die dag bezig gehouden met Bonn.

De vroegere hoofdstad van West-Duitsland is nog steeds een bloeiende universiteitsstad

Er staat ook een mooie kathedraal, de Münster. Hier hangt een legende aan vast van twee Romeinse officieren. Die kan u wel ergens anders lezen, maar wij hebben ons bezig gehouden met een luchtiger aspect van die herinneringsbeelden.

Bonn is ook de stad van Beethoven

en bovendien kan je er ook gezellig winkellen...

Die dag hebben we trouwens afgesloten met een spelletje

en een terrasje

De afsluitende dag hebben we vooreerst in Keulen rondgedoold. Met een goede reisgids valt daar vanalles te zien. De dom is van deze culturele bezienswaardigheden wel de belangrijkste, dus deze willen wij u zeker niet weerhouden.

op die rechtse foto zie je trouwens ook nog het museum van Keulen, maar dat is op zich goed voor enkele dagen grasduinen, dus dat hebben we links laten liggen.

Ook Keulen is een geweldige winkelstad, al hadden we van dat aspect toch nog iets meer verwacht...

En wij verder naar de volgende bestemming, met een terugblik-foto

wie goed kijkt ziet heel in de verte nogmaals de dom liggen.

Tot slot hebben we nog een stevige wandeling in Aken gemaakt. Weeral een stadje dat een bezoekje waard is als je er toch langs komt.

en zo keerden wij blij huiswaarts!!

Veel postkaart-foto's hebben we bewust niet getrokken. Enkel de meest markante culturele zaken kwamen voor onze lens (of er moest speciaal iets leuk mee te doen zijn).
Neen, de streek is prachtig voor wandelingen en als we over zouden doen, nemen we zeker ook de fietsen mee. Zeker een aanrader voor een actieve en licht culturele vakantie.
NB: Moest u ook tocht door die streek overwegen, dan kunnen wij zeker onze reisgids aanhalen die heel de Rijn - Eifel & Moezel beschrijft. Laat maar weten, dan mag u hem gerust lenen
NNB: We kunnen trouwens het hotel waar wij verbleven echt aanraden. Per nacht was dat voor een dubbele kamer 35euro, incl ontbijt. Laat maar horen als het u interesseert.

Verder hebben ook nog van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze spelverzameling uit te breiden. Ja, buiten het voordeel dat Duitsland qua afstand erg toegankelijk is, hebben de aantrekkelijke spelprijzen ook hun aantrekking op ons.

Tot slot nog een afsluitend "spelletje". We hebben ook een speciale foto getrokken om toch aan te geven welk aanbod er ginder op een willekeurige plaats op ons stond te wachten. En er is een markante (en relevante) opmerkelijkheid te bemerken. Wie vind ze??

Wie ze vindt, wint een spelavond in onze thuisbasis, de Leliestraat!